Strona główna/Budżet Obywatelski 2024/2025/Projekty duże (od 500 tys. zł do 2 mln zł)/Era pary – odbudowa ostatniego na świecie parowozu typu (..)

Era pary – odbudowa ostatniego na świecie parowozu typu „Bytom”

Lokalizacja:

Parowóz znajduje się na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy przy ulicy Mikołaja Reja w Bytomiu

Opis projektu:

projekt zakłada odbudowę ostatniego na świecie zachowanego egzemplarza parowozu typu „Bytom” (serii Tw47). Parowozy typu „Bytom” pracowały tylko na Górnym Śląsku, nie spotykano ich w innych rejonach kraju, były też najpotężniejszymi parowozami wąskotorowymi kiedykolwiek eksploatowanymi w Polsce. Ze względu na swoją wyjątkowość, moc i niezawodność stały się symbolem i znakiem rozpoznawczym Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jedyny zachowany do dziś parowóz tego typu stacjonuje obecnie na stacji Bytom Karb Wąskotorowy, a został zbudowany w roku 1947 w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie. Do roku 1980 służył na górnośląskiej wąskotorówce, następie przez kilka lat pracował jako kotłownia na terenie ujęcia wody w Reptach (szyb „Staszic”). Kolejne lata spędził porzucony i zapomniany. W roku 1995 został zakupiony przez firmę transportową „Periba” z Bytomia i ustawiony na jej terenie w charakterze pomnika.
W wyniku braku należytej opieki nadal popadał w ruinę. W roku 2006 został przejęty przez miasto Bytom i wrócił na swoją macierzystą stację Bytom Karb Wąskotorowy. Dnia 27 stycznia 2023 parowóz został wpisany do rejestru zabytków ruchomych województwa śląskiego pod numerem B/454/2023. Zakres robót przewiduje: - remont kotła parowego - remont skrzyni ogniowej - odtworzenie armatury kotła - remont podwozia - odtworzenie urządzeń cięgłowo - zderznych - odtworzenie poszycia oraz historycznej malatury Rezultatem przeprowadzonych prac będzie powstrzymanie degradacji unikatowego pojazdu oraz zachowanie go w należytym stanie dla przyszłych pokoleń.

Kwota:

2 000 000 zł

do góry